(C) 2019 Heuristica. Marek Staniszewski 

Innowacja w myśleniu, innowacja w działaniu - semiotyka i design thinking.

 

 

Widoczny z roku na rok wzrost zainteresowania metodologią semiotyczną w połączeniu z metodami design thinking przekłada się na coraz szersze zastosowanie oraz rozwój i pojawianie się agencji wykorzystujących połączenie tych dwóch metodologii.

Czterodniowa konferencja w Tallinnie, a właściwie „unconference”, jak nazywają ją jej twórcy, właśnie dobiegła końca. Nadzwyczajna ilość tematów i prelegentów, którzy przedstawili swoje dowody na skuteczne i efektowne połączenie tych dwóch metodologii, mogła spowodować zawrót głowy.

 

Tegoroczna edycja skoncentrowana była wokół tematu innowacji – w biznesie, reklamie, designie czy wreszcie innowacji społecznych. Mogliśmy zobaczyć i wypróbować nowe narzędzia analityczne i wspierające innowację oparte o semiotykę i insighty kulturowe.

W pierwszym dniu konferencji poznaliśmy eksperckie analizy semiotyczne, które są instytucją zaufania publicznego w Estonii. Semiotycy, zobowiązani są przedstawiać eksperckie analizy określonych sporów społecznych, czy biznesowych. Występują jako biegli w sprawach sądowych oraz mediacjach. Silny ośrodek akademicki w Tartu, skąd w dużej mierze wywodzą się eksperci, ma swój niemały wkład w rozwiązywanie sporów społecznych i ocenę ryzyka podejmowanych działań politycznych oraz biznesowych z perspektywy kulturowej.

Przez kolejne trzy dni, olbrzymia liczba prelegentów przygotowała wystąpienia na tematy tak szerokie jak narzędzia semiotyczne wykorzystywane w obszarach i projektach UX, projektowania platform telewizyjnych, nowego światowego banku, przeprojektowania doświadczeń związanych z korzystaniem z metra w Mexico City, czy wreszcie znaczenia muzyki dla brandingu marek – projekt stworzenia Nawigatora Muzycznego, który wspiera marki w świadomym i konsekwentnym działaniu w tym obszarze.

 

W tym miejscu chciałabym skupić się na jednym przypadku przedstawionym przez Alpanę Parida z Indii, która wraz ze swoim zespołem skuteczni wdraża rozwiązania strategiczne oparte na narzędziach semiotycznych. Alpana opowiadała o będącym w toku projekcie stworzenia nowego konceptu dla Banku Światowego (BRICS – Brazylia, Rosja, Indie, Chiny i Południowa Afryka), którego siedziba mieści się w Szanghaju. Celem banku uformowanego przez rządy tych pięciu krajów było stworzenie nowej instytucji finansowej wspierającej zrównoważony rozwój. Wyzwaniem postawionym przed szesnastoma agencjami, które zostały zaproszone do konkursu było zaproponowanie konceptów odmiennych od dotychczasowych reprezentowanych przez Bank Światowy, Azjatycki Bank Rozwoju, IFC (Waszyngton), CAD, AIIB i innych globalnych międzynarodowych instytucji finansowych.

 

Koncept zaproponowany przez DY Works Branding Agency był oparty na semiotyce, która pozwoliła zdekodować jakie kulturowe znaczenia i wartości proponują inne MDB (międzynarodowe banki zrównoważonego rozwoju), a następnie określić strategię dla nowego banku. Do stworzenia nowego pozycjonowania wykorzystano kwadrat semiotyczny.

Alpana Parida, prezydent DY Works Branding Agency, opowiedziała i przedstawiła w jaki sposób jej agencja przy wykorzystaniu metod semiotycznych i pozycjonowania kulturowego zdefiniowała problem biznesowy, w oparciu o narzędzia design thinking uczestniczyła i nadzorowała projekt przestrzeni biurowych, komunikację i strategię w mediach społecznościowych, warsztaty promujące odmienną kulturę organizacji wśród pracowników, kompleksowy branding. Zespół reprezentował pięć kultur, dla których dedykowane są rozwiązania, żeby mieć pewność, że przyjęte koncepty są spójne kulturowo.

 

Serdecznie zapraszam do lektury innych casów na swoją stronę www.semiosfera.pl, gdzie w większym zakresie przedstawione zostaną sposoby wykorzystania metod semiotycznych i pozycjonowania kulturowego dla rozwiązywania problemów marek. Zarówno tych lokalnych, jak i zorientowanych na rozwijanie się na rynkach międzynarodowych.

Please reload

Ostatnie posty

September 3, 2019

Please reload

Archiwum
Please reload

Wyszukaj wg tagów